Wijze les van de douche - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rob Megens - WaarBenJij.nu Wijze les van de douche - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rob Megens - WaarBenJij.nu

Wijze les van de douche

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

06 Januari 2014 | Laos, Vientiane

Om 05.10 uur wakker geworden. Wat zal ik doen? Mediteren? Toch nog een poging wagen om te slapen of ...
Ik besluit iets heel anders, ordening aan brengen in mijn spullen. Het blijft elke keer toch nog teveel onnodig zoeken. De logica ontbreekt. Als onervaren alleen-reiziger loop je daar dan toch tegen aan.
Daarna douchen! Na de douche aan een onderzoek onderworpen te hebben draai ik aan de knoppen om de boel in werking te zetten. Ik krijg een mager douchestraaltje. Hoe ik een en ander ook instel de straal blijft zodanig dat ik uit moet kijken dat het water niet verdampt is voordat het mijn lichaam raakt. Ik kan bijna tussen de straaltjes door rennen zonder nat te worden. Hoe ik zo mijn haar gewassen moet gaan krijgen is mij een raadsel maar ik geef niet op. Zodra ik helemaal ingezeept ben geeft het water het wel op. Alle kracht lijkt uit het minuscule straaltje weggelopen te zijn. Ik merkte dat hoe lager ik de douchekop hield des te meer water eruit kwam. Het was niet veel maar in ieder geval iets. Flink gebukt ontving mijn lijf de laatste druppels water. (Hier zijn geen foto's van). Nu stopt het water volledig. Ik besluit, nog redelijk ingezeept, de badkamer te laten voor wat het is. Een aantal verwensingen later overweeg ik om een andere kamer te vragen die de beschikking heeft over een goed werkende douche. Terwijl ik hierover aan het denken ben komt er ineens geluid uit de badkamer. De kraan die ik dacht dichtgedraaid te hebben bleek open te staan. Het water stroomt nu met een voor mij tot nu toe onbekende kracht uit de douchekop die al deze krachten maar net aankon. Vrolijk spetterend maakte ik mijn douchebeurt af.
Na deze ervaring, waarin blijkt dat je niet direct je conclusies klaar moet hebben, kleed ik mij aan om naar beneden te gaan en te kijken of ik een fiets kan huren. Dat is voor iedereen in het hotel duidelijk nog te vroeg. Degene die over de fietsverhuur gaat is er pas rond 9.00 uur. Ik ga wandelen. Eerst een ontbijtje bij de Scandinavische broodbakkerij. De tweede kop koffie is gratis. Het lijkt de Alberts Corner van vroeger wel.
Daarna opnieuw een poging gedaan een fiets te krijgen. Mijn ongeduld wordt direct afgestraft en het meisje zegt dat fietsen niet voor 10.00 uur gehuurd kunnen worden. Ik ga dan toch maar verder wandelen.
Anderhalf uur later ben ik terug. Ik heb de mall gezien en de ochtendmarkt en diverse tempels. Om half 11 ben ik terug bij het hotel en de jongen van de fietsen komt direct naar buiten als hij mij ziet. De fiets is in no time geregeld en voordat ik het weet fiets ik weer heerlijk langs de Mekong maar nu aan Laotiaanse kant. De heenweg de Mekong aan de linkerkant en op de terugweg aan de rechterkant. Zo verdwaal je niet. Toch neem ik niet dezelfde weg terug maar de paralelweg.
Op de terugweg fiets ik toevallig langs het restaurantje waar kinderen van de straat een horeca opleiding krijgen. Ik besluit hen te steunen door hier springrolls te eten. Een feest van herkenning.
Om 2 uur ben ik terug bij het hotel. Even wat rusten voordat ik naar de markt ga en even de verslagen bijwerken.

  • 06 Januari 2014 - 20:36

    Meindert:

    Hè Rob, dat je mooie foto's kon maken wist ik. Romanticus ook, maar dat er ook nog een schrijver in je verborgen zat annexfilosoof das toch weer een ontdekking. Blijf met veel plezier je verhalen volgen. Vroeg me wel af of je zo in die eerste dagen alleen en dan ook nog met meditatiemomenten niet af en toe een golf van emoties te verwerken hebt.(hoef je nu niet op te reageren hoor) wat een indrukken doe jij nu op geweldig joh. Groet!

  • 07 Januari 2014 - 19:00

    Sarah:

    Ja vaders, je schrijft echt heel erg leuk en goed!!! Die foto van die varkerskoppen is echt vies.
    Nog een tip voor je tas. Ik had in mijn backback alles verdeeld in tasjes. Een broekentasje, ondergoed en sokken tasje, vuile wastasje etc. Zo kun je gewoon per tasje kijken wat je eruit haalt.
    Werkte bij mij heel goed! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 4758

Voorgaande reizen:

19 December 2014 - 21 December 2014

Ameland

11 December 2013 - 23 Januari 2014

Van samen naar alleen

Landen bezocht: